Mitä tarvitaan elinvoiman turvaamiseksi? Varmaan helppo ja yksi ensimmäisistä ajatuksista on työvoimaa. Osaamista. Ihmisiä, ketkä tekevät työn. Eläköityneiden tilalle uusia. Jokaiselle sopivaa työtä. Me tarvitsemme kaikki töihin ja kaikille sopivaa työtä. Eikä silti edes riitä tunnistettuihin tarpeisiin määrällisesti.
Olen lukenut LinkedInissä työn tuunaamisesta, muotoilusta, osittaisuudesta, ikärasismista, kielitaidosta, Suomen pitovoimasta ulkomaisen työvoiman suhteen sekä ihan mistä saadaan riittävästi määrällisesti ihmisiä paikkaamaan aukkoja. Toisaalta on työpaikkoja, joihin hakijamäärät ovat räjähtäneet. Mistä tämä kielii?
Suomi tarvitsee valtavasti ihan perustyön tekijöitä, joita yhteiskuntamme tarvitsee pyöriäkseen. Vanhat ammattialat moninaistuvat ja tarve on joko hyvin toistuvan tyyppiselle työtehtävälle, moniosaajille (esim ruuan valmistus, siivous, kiinteistönhoito) ja erilaiselle logistiikalle (kotiinkuljetukset, tavaran siirto). Näissä töissä tarvitaan valtava määrä ihmisiä ja se hyödyntämätön potentiaali tulee siitä kohderyhmästä, joka tarvitsee ehkä pientä tai isompaa työtehtävän räätälöintiä ollakseen parhaimmillaan. Topi Borg on varmaan kaikkien tuntema neuron kirjolla oleva henkilö, joka on supertaitava omassa työssään kaupan hyllyttäjänä. Suomessa on useita vaativan erityisen tuen oppilaitoksia, joista valmistuu vuosittain osaajia moneen alaan. Heillä on siis tutkinto, mutta eivät välttämättä työllisty tai pysy työssä. Osa työssä pysymiseen on siinä, että pieni tuki tai räätälöinti tehtävän kuvaan puuttuu. Useissa lähteissä on tunnistettu sellaisten kohderyhmien kasvu, jossa selkeämpi perehdytys, ohjaus ja tuki työssä tai työnkuvan räätälöinti on tarpeen.
Työelämä tunnistamaan potentiaalit – miten?
Miten saisimme työelämän tunnistamaan potentiaaliset työntekijät, räätälöimään heille sopivia työtehtäviä ja siten hyödyntämään kokonaisuudessaan potentiaaliset työntekijäryhmät ihan olemassa olevasta väestöstä?
Vaativan erityisen tuen oppilaitoksissa on osaamista tukea perehdyttämisessä, selkeästä ohjaamisesta, kielituetusta ohjaamisesta, sopivan työrakenteen löytymisessä sekä kykyä valmentaa lähtötilanteessa opiskelija itselleen oikeiden vahvuuksien ja toimintatapojen kautta pärjäämään.
Ihmisten erilaiset elämänvaiheet
Työtehtävien räätälöinnissä tuttuja ovat osittainen työaika ehkä eniten pienten lasten aikana. Tästä osittaisuudesta tai kokoaikaisena rajatumpien työtehtävien tekemisen tunnistamisessa ja muotoilussa olisi monen kohdalla hyötyä erilaisten elämäntilanteiden aikana. Ei ole lainkaan harvinaista, että on tullut mielensairauksia, burnouteja, traumoja ja muita tilapäisiä muutoksia työkykyyn erilaisista elämäntilanteista ja painopisteistä puhumattakaan. Kuka hoitaa läheistään, kuka toteuttaa itseään tmv. meidän on tunnistettava se, että aina työpaikoilla mietityt roolit ja tehtävänkuvaukset eivät ole osuvimpia valmiina ja sellaisenaan vaan tarvittavan työn voi muotoilla eri kokoiseksi tai muotoiseksi ja siten saada kohdennettua sellaiselle, jolla voisi olla motivaatio korkeimmillaan tehdä juuri tätä tuunattua muotoa. Erinomainen vasta silmiini tullut nosto on Pirkanmaan Osuuskaupan työ tällä saralla: Erityistä tukea tarvitsevat työntekijät (pirkanmaanosuuskauppa.fi)
Tuleva työntekijäsukupolvi monimuotoistuu
Selvää on, että erilaisen tuen tarpeen tarvitsevia on tulevaisuudessa kasvava määrä. Samoin maamme kielipooli kasvaa ja suomen kielen tukea tarvitaan eri paikoin enemmän. Olisi tärkeää yritysten tunnistaa tämä ja miettiä omalta osaltaan kuntoon perusasiat: miten meillä perehdytetään selkokielisesti? Miten meillä johdetaan monimuotoisia tiimejä? Miten meillä ymmärretään muotoilla työ tekijöitään vastaavaksi?
Yritysten elinvoiman tuki ei ole vain tuontityövoima, vaan kaiken olemassa olevan potentiaalin tunnistaminen ja oman kyvykkyydensä rakentaminen ottamaan vastaan alati kirjavampi työntekijäpotentiaali. Hallituksemme tukee korkeakoulutusta ja estää uudelleenkouluttautumista ammatillisessa ensimmäisen perustutkinnon jälkeen. Sitä suuremmalla syyllä on työelämän oltava valmis ja kyvykäs tukemaan ja etenkin pitämään kaikki tekijätason ihmiset.
Tilastokeskus – Erityisopetus 2020 (stat.fi)
Ammattiopisto Live näyttää esimerkkiä vaativan erityisen tuen käytänteissä – HAMK Unlimited